Blog

Online Media Hoger Onderwijs: samenvatting van het #OMHO congres in Delft

Posted by Anne Heining in the category Buiten de UT

Gisteren ben ik bij een klein congres over online media (#omho) in het hoger onderwijs geweest, georganiseerd door mijn web-collega’s in in Leiden/Rotterdam/Delft. De presentaties vind je op de website van het congres. Hieronder volgt een verslag van de sessies die ik bijgewoond heb (er waren nog veel meer!), incl. leerpunten, kritiek, vragen etc. Dank ook via deze weg aan de organisatie, de mix van onderwerpen en lengte van presentaties was perfect!

MOOC’s (Janine Kiers en Marja Verstelle)

Een enthousiaste presentatie over de ervaringen die de TU Delft (systeem edX) en Leiden (coursera) met massive open online courses hebben:

Delft:

  • Harvard en MIT hebben 60 miljoen geinvesteerd in edX, maar nog bijna niets terugverdiend
  • Twee cursussen (water en solar), 50.000 inschrijvingen op één cursus
  • slechts 5% haalt het certificaat, ID verified (met ID voor webcam), betere verificatie in ontwikkeling wereldwijd
  • Veel interactie op forum: 200 posts per uur ‘wie ben je?’, sfeer op forum erg positief (komt ook doordat activiteit/elkaar helpen op forum meetelt voor cijfers/selectie beste student)
  • Beste student mag gratis een (niet gratis) online cursus volgen, die een echt certificaat oplevert
  • Draait op Creative Commons (CC), dus hergebruik mogelijk met bronvermelding
  • Veel smartphonegebruik (in sommige derdewereldlanden sterkere groei dan desktop)
  • Werving: goede mooc-studenten wijzen op master
  • Wat levert het op:

delft-moocs

  • Marketing: 1 per 1000 MOOC-deelnemers meldt zich aan voor on-campus programma; MOOC-deelnemers worden vaker aangenomen en melden zich ook voor inhoudelijk andere studies aan;
  • Cursussen zijn beter, interactiever (blended), en vooral een team-activiteit (niet alleen docent)
  • Facebook-group: mensen die deelnemen aan gekoppelde Facebook-groep halen betere resultaten

Leiden:

  • Docent: “Ik ben door de MOOC wereldberoemd op mijn vakgebied” en “5000 i.p.v. 120 respondenten voor mijn onderzoek”
  • Onderwerpen of onderzoeksgroepen op de kaart zetten, bijbehorende LinkedIn groep blijft community op het vakgebied
  • PDF-certificaat MOOC is altijd gratis (integratie LinkedIn mogelijk)
  • ACE CREDIT: NVAO achtige organisatie geeft advies over erkenning certificaten
  • Verified Certificate: 49 dollar, gezicht en ID voor webcam bij elke course, universiteit krijgt percentage (verdienmodel)
  • Waar gaat het heen? – Elk jaar ergens anders onderwijs, campus en onderwijs van elkaar loskoppelen
  • Leren voor de praktijk (living lab), leren over leren, boost voor innovatie en kwaliteit onderwijs

leiden-moocs

Google Analytics van Expand Online uit Rotterdam (Google Partner)

In deze korte sessie van 25 minuten heb ik vooral geleerd, dat we op de UTwente al heel ver zijn op dit gebied. De meeste aanwezigen waren beginners met Google Analytics, en helemaal niet bekend met Google Tag Manager of Google Universal. Vooral de Tag Manager wordt bij ons intensief gebruikt, en biedt veel flexibiliteit en gebruiksgemak, doordat je binnen de Tag Manager wijzigingen kan toepassen, zonder de Google Analtyics code in de website te wijzigen. Dit werd ook in deze presentatie duidelijk.

Enkele tips:

  • Stel eerst je vraag, en log dan in. Op die manier los je je vragen op. Zo maar rondklikken levert weinig op, er is veel te veel informatie beschikbaar.
  • Bepaal eerst wat je wilt meten, dan hoe je gaat meten, en vervolgens wat je precies wilt weten.

Maak van je studenten visuele ambassadeurs (Else Kramer)

Else heeft een cursus gegeven aan het webcare-team van de TU Delft, om de sociale kanalen een impuls te geven. Deze presentatie heeft wat inspiratie opgeleverd: ik zat meteen te denken aan een ‘wij posten je leukste campusfoto’ of iets dergelijks op Twitter. Wordt vervolgd.

  • Visuele revolutie: je wilt mee doen want met beeld bereik je meer mensen, meer emotionele reacties
  • Content creatie: zelf maken of ambassadeurs inzetten (studenten, alumni, medewerkers)
  • Ga de discussie aan: moet je blote schouders voorkomen, als je internationaal werft? Waarom laat je niet je eigen cultuur zien?
  • Tool en strategie belangrijk voor bewaren en terugvinden foto’s
  • Strategie TU Delft: trots uitstralen, interactie uitlokken (en hoe doe je dat), relevantie, core value alignment, internationaal
  • Foto’s op social hoeven niet perfect te zijn, dus gewoon met telefoon maken
  • Wat voor beeld engageert? Schoonheid/inspritatie/emotie; Ervaringen (events); Goede infographics; Felle kleuren en/of hoog contrast
  • Train je studenten in smartphone techniek, goed kijken, visual storytelling, visuele strategie

Pascal De Smidt: Facebook als matchings-activiteit om het gat tussen studiekiezer/student te dichten

Voor de nieuwe eerstejaars van 2014 is een matching-activiteit verplicht, zodat studenten een goede keuze kunnen maken. Pascal is studieadviseur en naast de vele open dagen probeert hij aankomende studenten via Facebook van de juiste informatie te voorzien, nog voordat zij hun eindexamen hebben gehaald.

  • Verplicht matchingsformulier invullen, daaronder link Facebookgroep voor eerstejaars bekend gemaakt.
  • Interactie komt ook bij 220 groepsleden moeilijk op gang: sommige stellen zich voor, melden dat ze geslaagd zijn. Maar er is ook vlak na de eindexamenuitslag geen animo voor inhoudelijke vragen over bijvoorbeeld bestellen van boeken, vragen over de (juiste keuze voor de) opleiding, etc.
  • Facebook blijkt dus geen goed middel voor matching, mogelijk komen er vlak voor 1 september nog wat praktische vragen binnen, maar er wordt niet veel van verwacht.

Showcase 1: Open Dagen app Erasmus Universiteit:

Ik was erg benieuwd naar de ervaringen, omdat wij in Twente een pilot met een scansysteem hebben gedraaid, en zelf werken aan betere opties. Heel herkenbaar allemaal, maar lost onze eigen vragen helaas niet helemaal op.

  • Problemen Erasmus: dure programmaboekjes full color, last minute wijzigingen, willen weten of mensen komen opdagen, papieren aanmelding bij balie inleveren en handmatig verwerken, tijdens event met bezoekers willen communiceren (tips/push berichten)
  • Oplossing: Standaard app van Mobilessence & MissMarvel. Weinig aan te passen, maar wel goedkope standaard met nieuwsfeed, programma, voor te programmeren, locaties via Google Maps, gepersonaliseerd programma, push berichten.
  • Maatwerk: App was een leuk begin, maar nog maatwerk bijgebouwd: chatapplicatie (100-150 vragen per Open Dag), levert ook inzicht op voer welke vragen er leven (volgende keer verwerkt in FAQ), code in app of in klaar liggend iPad invoeren om in te checken en je programma te zien, terugkoppeling naar CRM voor vervolgacties, geen scanners meer nodig. Als je mensen vraagt in te checken doen ze dat grotendeels wel.

Showcase 2: Crowdfunding alumnibureau Universiteit Leiden

Ook deze showcase was bijzonder interessant, omdat ons eigen alumnibureau ook met vergelijkbare ideeën bezig is.

Het Zweetkamertje in Leiden (waar alle afgestudeerden hun naam op de muur schrijven) was aan renovatie toe, en via www.steunleiden.nl (schil over een bestaand platform dat meerdere universiteiten gebruiken) zou 16.000 euro opgehaald worden.

Een workshop voor medewerkers was een eyeopener, je moet aan de bak, geld komt niet vanzelf binnen. Mensen doneren niet als teller op 0 euro staat, altijd startbedrag regelen. Filmpje als call to action ingezet, maar bewust geen pers, maar die pikte het landelijk snel op, helemaal platgebeld door TV-programma’s etc.

Door de betrokkenheid van de alumni kan ik me voorstellen dat deze actie snel een succes werd. Ik zou verwachten dat crowdfunding voor onderzoek lastiger is via een eigen platform. Mijn vraag ‘waarom gebruik je geen bestaand platform waar al miljoenen donateurs rondsnuffelen op zoek naar leuke projecten?’ werd beantwoord met het feit dat Flintwave ermee stopt in Nederland, en dat je bij Kickstarter een bedrag aan de site moet afdragen. Bovendien zou je altijd hard aan de werving moeten werken, ook al zit je op Kickstarter.

Ik geloof graag dat dit project vanwege de betrokken alumni groot succes heeft gehad, maar ik heb zelf altijd grote twijfels bij deze aanpak als er een marktleider die je kan gebruiken, en je zelf probeert een ‘kopie’ neer te zetten van een systeem. Zeker als je ziet dat twee studenten van de UT recentelijk binnen enkele dagen op 100.000 en inmiddels op bijna 200.000 euro zitten hun HOMEY-project op Kickstarter.

De ontwikkelingen in Leiden blijf ik daarom met veel interesse volgen!

Showcase 3: Webcare door studenten

  • Taak studententeam: monitoren, beantwoorden, reageren, maar ook zelf berichten maken voor social media (niet alleen Twitter/Facebook). Inmiddels ook instagram toegevoegd.
  • Training: hoe kun je namens de TU Delft de online service bieden? Welke formele en welke informele wegen moet je kennen om snel een antwoord op vragen te kunnen formuleren?
  • Interne afspraken: via Facebook-groep, ideeen creeren en afspraken maken, dienstrooster, online prikbord op Trello met ideeen voor elkaar.
  • Voorbeelden: 1-april-grap van parkeerplaats op aula heeft op Facebook honderden comments en likes opgeleverd, zelfs 160 shares. Voor moederdag etc eigen tekeningen gemaakt, zie foto:

delft-webcare

Conclusie: Je kan nu zeker weten dat berichten gezien/gelezen en zo nodig beantwoord worden, ook om iemand welkom te heten als hij aangeeft dat hij op de campus is. Lastig blijft de snelle doorstroom van studenten, omdat een intensieve training nodig is.

De voorbeelden en met name tekeningen van zelf verzonnen berichten op Facebook waren geweldig, deze showcase was erg inspirerend, en ik zou het zelf ook graag op die manier willen oppakken. Onze universiteit (Twente) is wat kleiner dan Delft, en daardoor kunnen wij gelukkig al een groot deel van de taken oppakken, ook zonder een formeel ingericht webcare-team met studenten. Leuk idee voor de toekomst, leuke manier van content-creatie!

Comments

  1. Marloes

    Alleen al bij het doorlezen voelde ik me geïnspireerd. Leuk dat je dit op deze manier met ons deelt!

  2. Wytze Koopal

    Dank voor je verslag! Mochten er lezers zijn die meer willen weten over MOOCs (staat voor Massive Open Online Courses), dan zou ik even bij de "buren" kijken. Namelijk het weblog van de collega's van de Onderwijskundige Dienst en Programmabureau Onderwijsvernieuwingen. Er is in maart een werkbezoek gebracht aan de TU Delft. Zie https://blog.utwente.nl/citadel/2014/03/werkbezoek-tu-delft-over-moocs/

  3. Mini-congres “Online Media Hoger Onderwijs”

    [...] materialen zijn hier te vinden en Anne Heining schreef een verslag van de sessies waar zij bij was. [...]

  4. Congres Online Media Hoger Onderwijs 2014 (#OMHO) – Pay or fail? | Online Media Hoger Onderwijs - OMHO

    [...] Online Media Hoger Onderwijs: Samenvatting van het #OMHO congres in Delft [...]

  5. Congres Online Media Hoger Onderwijs 2014 (#OMHO) – Pay or fail? | Online Media Higher Education - OMHE

    […] Online Media Hoger Onderwijs: Samenvatting van het #OMHO congres in Delft […]

Leave a reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.