Project uitgelicht: Universiteit Twente op Indoor Google Maps

Posted by Anne Heining in the category Projecten

Onlangs heeft Google de dienst Indoor Google Maps in Nederland gelanceerd. De Universiteit Twente doet als eerste universiteit in Nederland mee met deze dienst, om de bezoekers op de campus nog beter te weg te kunnen wijzen.

Eind 2012 werd ik door een Google-medewerker gebeld met de vraag, of de UT mee wil doen met Indoor Google Maps. En ja, dat wilden wij!

ic~AQL7JAEAoUXZA-43CwCkyC4DBwGBWAJYAgA6Kdo
Voorbeeld: Indoor Google Maps op de UT

Waarom doet de UT mee?

Indoor Google Maps, op het moment van het eerste telefoontje van Google net wereldwijd op een paar locaties beschikbaar, helpt bezoekers, medewerkers en studenten beter de weg te vinden in de UT-gebouwen door belangrijke locaties te markeren. Als de gebruiker op Google Maps inzoomt op een gebouw, ziet hij al deze locaties verschijnen, voor de verdieping van het gebouw waar hij op dat moment is. Bovendien was de investering laag. Met een paar uren van UT-medewerkers en enkele tientallen uren studentenwerk zou de klus moeten lukken!

We hebben regelmatig contact gehad met leveranciers van vergelijkbare diensten. Die kosten meestal veel geld, veel onderhoud, en vragen veel van de gebruiker, namelijk het downloaden van een nieuwe app. Zeker voor mensen die zelden op de campus komen, heeft het downloaden van een nieuwe app geen meerwaarde. Dan maar liever Google Maps gebruiken, op de meeste mobiele toestellen toch al geïnstalleerd. En gebruikers van Google Maps komen er vaak vanzelf achter, dat deze dienst beschikbaar is, als ze inzoomen op hun bestemming.

Uitleg: wat is Indoor Google Maps?

Werkwijze

Samen met mijn collega Leontien Kalverda, die vanuit Marketing & Communicatie accountmedewerker is bij het Facilitair Bedrijf, heb ik dit project opgestart. Een klein plan van twee pagina’s, inclusief enkele screenshots van bestaande Indoor Maps van andere locaties was al snel voldoende, om de collega’s van het Facilitair Bedrijf te enthousiasmeren. Al snel waren de 18 gebouwen gekozen, die op Google Maps zouden worden gezet. Veelal grote gebouwen met veel kantoren en collegezalen, waar veel mensen komen. Gebouwen die uitsluitend met een toegangspas bereikbaar zijn, staat Google niet toe. De plattegronden van de verschillende verdiepingen zijn door het Facilitair Bedrijf aangeleverd met alleen maar kamernummers erop. Alle andere informatie zoals vierkante meters is verwijderd van de plattegronden. De gebouwbeheerders hebben op de papieren plattegronden aangegeven, welke Points of Interest (POI) zij binnen de gebouwen zien (toiletten, servicebalies, vergaderzalen, collegezalen, koffieautomaten, bijzondere locaties, kantines, etc), en wij hebben deze zelf aangevuld met eigen kennis. Studente Annemarie Tibbe (Industrieel Ontwerpen) heeft de POI’s voor ons in de digitaleplattegronden verwerkt en deze bij Google geuploaded, en daarmee 90% van het werk gedaan.

De meeste Indoor Maps van de UT waren daarmee al in maart 2013 beschikbaar, als één van de eerste, misschien zelfs DE eerste in Nederland. Pas in het najaar van 2013 kwam een drietal medewerkers van Google de plattegronden steekproefsgewijs controleren, en fouten corrigeren. Enkele nieuwere gebouwen stonden nog niet goed op de satellietenview van Google Maps, wat het positioneren van de plattegronden wat lastiger maakte. Daarnaast hebben we Google toestemming gegeven, de locaties van de WLAN access points op te slaan, zodat je smartphone weet, op welke verdieping van een gebouw je bent. Eigenlijk niets nieuws, want de WLAN-locaties had de UT eerder al via Google Earth beschikbaar gemaakt.

Enthousiaste reacties

Toen het persbericht van Google Nederland  in december 2013 verscheen met daarin een quote van de UT, heb ik een groot aantal enthousiaste reacties mogen ontvangen. Met name vragen van andere onderwijsinstellingen, met de strekking ‘hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen, we willen dit ook!’ domineerden.

Dit project laat zien dat je binnen korte tijd met weinig middelen iets leuks neer kan zetten, als je maar enthousiaste mensen om je heen verzamelt en de meerwaarde ervan kan aantonen. Ik denk dat wij ook een klein beetje trots mogen zijn dat wij als eerste universiteit in Nederland, en voor zover mij bekend op dit moment als enige organisatie in het oosten van het land op Indoor Google Maps te vinden zijn. Met een klein, dynamisch team kun je veel bereiken! Dank aan alle collega’s die hier een bijdrage voor hebben geleverd, met name Ray en Arno van het Facilitair Bedrijf!

Zelf meedoen met Indoor Google Maps?

Omdat ik deze vraag vaak via de mail heb ontvangen, zal ik ook kort aangeven, hoe je zelf mee kan doen met Indoor Google Maps. Ondertussen is de dienst namelijk vrij beschikbaar in Nederland.  Ga naar de Indoor Google Maps pagina voor instructies en ondersteuning. Je kan zelf gebouwen opzoeken en de bijbehorende plattegronden uploaden.

Enkele publicaties

De lancering van Indoor Google Maps in Nederland heeft aardig wat aandacht gekregen. Hier twee berichten van Emerce en Tweakers. Ook hebben we een eigen nieuwsbericht van de UT gepubliceerd.