Mooie stukken drukwerk die je met je smartphone of tablet kunt scannen voor meer informatie of zelfs interactieve ervaringen. Met de explosieve groei van smartphones, tablets en andere devices groeit ook de populariteit van exotische toepassingen zoals QR en AR.
QR (Quick Response) codes en AR (Augmented Reality) applicaties lijken veel met elkaar gemeen te hebben. In beide gevallen wordt een stukje drukwerk verrijkt zodat een gebruiker het drukwerk kan scannen met zijn smartphone of tablet.
In dit artikel bekijken we de aan de hand van een aantal voorbeelden de verschillen tussen QR en AR. In twee vervolgartikelen leggen we uit hoe jij deze technieken kunt toepassen en wat de voor- en nadelen zijn.
QR: Streepjescodes maar dan beter
QR codes zijn de (vaak) zwart witte blokjes patronen die je soms op drukwerk ziet staan. QR codes kunnen worden gescanned door devices toestellen met een camera en een QR scan app (meestal een smart phone).
Eigenlijk zijn QR codes niets meer dan geavanceerde streepjescodes. Iedere QR code bevat een klein brokje informatie en een instructie om iets met die informatie te doen. Bijvoorbeeld een website url en de instructie om deze url te openen in de webbrowser zodra een gebruiker de QR code scant.
De onderstaande QR code opent een link naar de Facebook- pagina van de Universiteit Twente.
Voorbeelden van creatieve QR codes
Het feit dat QR codes zo simpel in elkaar steken betekent dat ze gemakkelijk zijn toe te passen. QR codes kunnen ook creatief worden vormgegeven zolang het patroon van de code niet wordt verstoord.
Central Park, NYC
In het Central Park van New York zijn borden met boomvormige QR codes geplaatst om meer informatie te verstrekken over het park.
Kleurige codes met een stammetje laten zien dat niet elke QR code een saai zwart wit patroon hoeft te zijn. De code in de onderstaande foto is nog prima te scannen.
Angry Birds
Deze Angry Birds QR code demonstreert dat de codes ook prima kunnen worden opgemaakt uit andere elementen zolang het patroon maar duidelijk blijft.
Een cv dat spreekt
Designer Victor Petit laat zien dat QR codes niet als een zwart schaap onder aan je drukwerk hoeven te staan maar een integraal onderdeel van het ontwerp kunnen zijn:
AR: Reality… maar dan (nog) beter!
Augmented Reality of AR is niet een specifieke techniek maar een paraplu voor een verscheidenheid aan technieken. AR toepassingen nemen een (camera) beeld van de werkelijkheid en verrijken dit beeld met extra informatie, animatie en andere content. Dit betekent dat de eindgebruiker ook voor AR speciale apps nodig heeft.
AR kan op veel manieren, van skydive helmen die de huidige valsnelheid projecteren in het gezichtsveld van de skydiver tot GPS applicaties die de dichtstbijzijnde geldautomaten tonen op het scherm van een smartphone. Voor onze doeleinden zijn toepassingen voor het verrijken van drukwerk waarschijnlijk het meest interessant.
Het onderstaande voorbeeld van Ikea demonstreert perfect wat AR nou precies kan doen:
Natuurlijk zijn uitgebreide 3d-modellen en animaties niet de enige manier om AR toe te passen. Diensten zoals Layar maken het makkelijk om afbeeldingen en verpakkingen te verrijken met koppelingen naar extra teksten, websites, video’s en meer.
De onderstaande afbeelding is met de Layar app te scannen om meer informatie te vinden over de film Jobs. Layar is gratis te downloaden voor Android en iOS.
Conclusie
AR en QR zijn mooie technieken met veel potentieel voor meerwaarde. In de volgende twee artikelen duiken we dieper in het daadwerkelijk inzetten van QR en AR. Wat heb je nodig, waar moet je aan denken, wat zijn de voordelen en wat zijn de limitaties.
Wil je alvast QR of AR inzetten? Dan kun je altijd terecht bij het Medialab voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden.
Comments
Duidelijk verhaal!