Blog

SURF Onderwijsdagen 2017

Posted by Wytze Koopal in the category Evenementen

Eergisteren, 8 november 2017, heb ik de SURF Onderwijsdagen bezocht (namens de UT waren trouwens ook Marloes, Ard en Frank Snels aanwezig). Het was een informatieve dag, maar (meteen maar mijn conclusie) heel veel nieuwe spannende zaken heb ik niet ontdekt. Het was vooral goed om met (ex-)collega’s en andere bekenden uit het veld weer even bij te kunnen praten. Hier volgt een kort verslag.

Versnellingsplan onderwijsinnovatie

Het versnellingsplan onderwijsinnovatie werd aangeboden, namens SURF, VNSU en VH, aan het ministerie van OCW. En dit is goed nieuws, want die samenwerking van universiteiten, hogescholen en SURF is echt een stap vooruit! Het versnellingsplan is mooi compact, met een aantal haalbare verbetermogelijkheden. En er is ook duidelijk aandacht voor de belangrijkste stakeholders in dit alles, namelijk onze docenten. Uiterlijk mei 2018 komt er als vervolg hierop een werkagenda voor 4 jaar met concrete stappen.

Workshops

Ik heb drie workshops bezocht uit het (enorme!) aanbod van de SURF Onderwijsdagen. De workshop over het aanbieden van online courses voor master- en PhD-studenten van Anne-Petra Rozendal (UMC Utrecht) en Sarah de Vries (Elevate Health) was interessant en goed opgezet. Ik merkte dat de inhoud van deze workshop voor veel van de aanwezigen wel redelijk nieuw was; voor mij gold dat niet zo. Wat wel interessant was, ook voor de UT, is de aanpak voor Small Private Online Courses (SPOC’s). De groepen zijn hier niet groter dan 20! Hierbij wordt ook een bewuste keuze gemaakt om deze courses anders te ontwerpen dan een MOOC. Namelijk interactiever en gebruik makend van een goede mix van leeractiviteiten (bijvoorbeeld veel formatieve quizzes), en ook peer feedback. De online begeleiding is ook persoonlijker. Elevate Health maakt een (goed!) onderscheid tussen inhoudelijke begeleiding (door een inhoudsdeskundige, dus een docent) en procesbegeleiding (door een mentor). De SPOCS worden overigens aangeboden via Moodle.

In een andere sessie werden we geïnformeerd over het belang van de juiste partijen aan boord te krijgen bij de digitale leeromgeving. Maar eigenlijk kregen we vooral een inkijkje in de aanbestedingsprojecten bij de TU Delft (Erna Kotkamp) en de Hogeschool Leiden (Jasper Klerkx). Wat ik het meest interessant vond, is 1 element uit de presentatie van Erna (zie foto, klik voor vergroting):CLE van TU Delft de TUD kiest er bewust voor om de nieuwe Collaboration and Learning Environment alleen in te richten en te gebruiken voor het onderwijsleerproces. Dus de portal of logistieke zaken zullen niet vanuit Brightspace (want dat is hun nieuwe LMS) worden aangeboden.

Markt

Op de markt heb ik even gekeken bij en gesproken met:

    • Urkund. Dit is Zweedse tool voor plagiaatdetectie. We (Marloes en ik) kregen een demonstratie voorgeschoteld met een complete integratie in Canvas. Dat zag er goed uit.
    • Academy Attendance. Alweer een nieuwe Nederlandse startup! Ze bieden een tool voor (fysieke) aanwezigheidsregistratie bij onderwijs, waarop allerlei analyses kunnen worden gedaan. Hierdoor weten docenten en studiebegeleiders hoe de studenten ervoor staan, nog voordat er een toets wordt afgenomen. Al tijdens het onderwijs kan er “afwijkend gedrag” worden ontdekt en voor de evaluaties zijn er rapportages beschikbaar. De tool is al bij verschillende instellingen in gebruik.
    • OnderwijsOnline. Ook een Nederlands bedrijf. Een leeromgeving die in gebruik is bij onder andere de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
    • HJJGV, ook een startup. “Heb je genoeg geleerd vandaag?” De tool ondersteunt de kwaliteitscyclus voor onderwijsteams

Netwerken

De SURF Onderwijsdagen zijn voor mij nog altijd ook en vooral een reünie. Tussen de bedrijven door en tijdens de (goede!) lunch sprak ik onder andere even bij met collega’s van de VU (die zijn inmiddels volop aan de slag met Canvas en willen graag kennis en ervaringen delen), HAN, WUR, Saxion, TUD, UvA en HvA.

Meer lezen

Tag #owd17 op Twitter of de verslagen van Wilfred Rubens, Esther van Popta (over het innovatiecafé “het organiseren van digitalisering van het onderwijs, hoe pak je dat aan?” dat ik helaas gemist heb) of op de webite van SURF zelf (waar ook de slidedecks van de meeste workshops te vinden zijn).

 

Comments

  1. Marloes

    Naast dat ik de conclusie van Wytze deel (informatief maar weinig echt nieuws), hierbij ook nog kort een aanvulling met een beschrijving van de meest interessante workshops die ik gevolgd heb.

    Pre-conferentie open education:
    De pre-conferentie stond geheel in het teken van open, online onderwijs. Er werd stil gestaan bij het waarom van delen, hoe delen en wat de opbrengsten tot nu toe zijn. Ook het 4TU wiskunde project werd uitgebreid besproken.

    Middagsessie: Tijdens de middagsessie heb ik een workshop over het ondersteunen van docenten bij online en blended onderwijs gevolgd. Een aantal instellingen presenteerden hier hun ondersteuningsmodel. Jammer dat we hier als TELT-team geen rol in hebben gespeeld, ik denk namelijk dat we een leuke afwisseling zijn op de grootschalig, projectmatige opzet.

    Woensdag:
    Woensdag heb ik een workshop gevolgd over Peer feedback. Inholland heeft een heel model/process ingericht rondom peer feedback. Meer info is ook te vinden op hun website.

    Ook Saxion bood op woensdag een workshop aan, over het ondersteunen van docenten bij het ontwerpen van blended onderwijs. Zij hebben hiervoor een game ontwikkeld waarbij docenten aan de hand van verschillende stappen hun leerdoelen aan een blended werkvorm koppelen. Meer over weten? Ik heb een setje op mijn bureau liggen.