Blog

Technology vervangt de (live-)trainer!?

Posted by Helma Vlas in the category 21 century skills

Recent vond de conferentie Next Learning 2017 plaats. De conferentie is gericht op hrm-professionals en gaat over het leren binnen organisaties. Ik krijg de nieuwsbrief en heb er even snel doorheen gebladerd. Het leren binnen organisaties en het leren van studenten die universitair onderwijs volgen is uiteraard niet hetzelfde, maar er zijn raakvlakken. En zo’n conferentie biedt mogelijk ook weer interessante punten voor het werken aan professionalisering binnen de eigen afdeling.

Al bladerend door de titels, viel me vooral de presentatie van de keynote-spreker Donald Clark, EdTech entrepreneur, met als thema: “Mindblowing technologies in learning to embrace” op. Clark bespreekt 6 zaken die nu door trainers worden gedaan, maar beter/sneller gedaan kunnen worden door “artificial intelligence”. Hierbij gaat het om zaken als: informatie vinden, domeinkennis, studenten ondersteunen, het ontwerpen en geven van cursussen, onderwijs aanpassen aan de behoefte van de student en toetsing.

Zijn wij als docenten / trainers straks totaal overbodig? Ik heb alleen even de PP-presentatie vluchtig bekeken en ondanks de laatste slide “Resistance is futile!”ben ik nog niet helemaal overtuigd. Maar intrigerend ter gedachtevorming is het wel. Wat moet de student (werknemer van de toekomst) nog leren? Welke toegevoegde waarde heeft de ‘live’ docent / trainer? Wat kan (al) beter via de computer worden aangeboden? Zie en oordeel zelf en laat het weten.

Filmpje: http://www.nextlearning.nl/presentaties-2017/
Powerpoint presentatie (behorend bij het filmpje): http://www.nextlearning.nl/wp-content/uploads/sites/11/2017/04/Donald-Clark-NextNetherlands-NLX2017.compressed.pdf

P.S. Verder heb ik de presentaties niet bekeken. mocht iemand nog andere interessante presentaties zien… meld het vooral hieronder.

Leave a reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *