Onderwijsvernieuwing op de University of Twente

Over dit webblog

Dit is een weblog voor kennisdeling door en voor medewerkers van het Centre of Expertise in Learning and Teaching (CELT, vroeger bekend als de Onderwijskundige Dienst) en het Programmabureau Onderwijsvernieuwing. We noemen dit weblog Citadel, naar het gebouw op de campus van de Universiteit Twente waar we gevestigd zijn.

Lees meer

Digital assessment is improving education!

Posted by karenslotman in the category CES

It is often thought that the aim of digital assessment, both summative and formative, is efficiency for teachers: grading is less time-consuming, more accurate, more reliable and there is less paper involved. This is absolutely true. Besides the potential offered by digital assessment for improving… Read more

What are excellent teachers?

Posted by karenslotman in the category Docentprofessionalisering

Not anyone can be, or wants to be, an excellent teacher. But some of the researchers at our university do. And they are continuously working on their own professional development, for example by implementing new working methods and assessment methods and reflecting on their own… Read more

Bezoek Teaching & Learning Lab

Posted by Wytze Koopal in the category Docentprofessionalisering

Afgelopen maandag 12 juni 2017 zijn Eduardo en Wytze naar het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht geweest. We waren hiervoor uitgenodigd door Jan Haarhuis (programmamanager Educate-it bij de UU). Samen met de andere leden van de learning community Onderwijsinnovatie met… Read more

Een interessante site over Project Based Learning. Eigenlijk gericht op docenten van het voortgezet onderwijs, maar er staan m.i. diverse mooie ideeën en voorbeelden in die ook voor het hoger onderwijs toepasbaar en bruikbaar zijn. Zo biedt de site twee rubrics aan over “PBL ontwerpen” en “PBL onderwijs”. Te zien als een soort van ‘groeimodellen’. Vooral interessant als basis voor discussie: wat zien wij in het kader van TOM als ultiem einddoel? Wat zijn de belangrijkste elementen? Hoe verhoudt zich dit tot al ontwikkelde groeimodellen?  Read more

Peer Learning is snel, makkelijk én fun!

Posted by karenslotman in the category EWI

Donderdag 18 mei vond de 22e Onderwijsseminar van EWI plaats. Zo’n 20 deelnemers kwamen luisteren naar en discussieren over actieve werkvormen die Anne Johan Annema samen met zijn collega Remco Wiegerink inzet in Module 3 van de opleiding Electrical Engineering van de UT. Anne Johan… Read more

Technology vervangt de (live-)trainer!?

Posted by Helma Vlas in the category 21 century skills

Recent vond de conferentie Next Learning 2017 plaats. De conferentie is gericht op hrm-professionals en gaat over het leren binnen organisaties. Ik krijg de nieuwsbrief en heb er even snel doorheen gebladerd. Het leren binnen organisaties en het leren van studenten die universitair onderwijs volgen… Read more

Interessante bijeenkomsten

Posted by Wytze Koopal in the category Docentprofessionalisering

We zijn natuurlijk erg druk met onze eigen bijeenkomsten, zoals de TELT Expo op 4 mei en het TOM seminar voor externen op 30 mei. Maar er komen ook elders in Nederland interessante bijeenkomsten aan in de komende weken, die ik graag hierbij… Read more

Interessante bijeenkomsten binnenkort

Posted by Wytze Koopal in the category Evenementen

Er zijn veel interessante bijeenkomsten de komende maanden voor onderwijskundigen en onderwijsvernieuwers zoals ons. (Heb je trouwens al gemerkt dat ons weblog een heel nieuw fris UT uiterlijk heeft gekregen?). Kijk maar eens of hier wat bij zit: Second annual Learning Experience Design conference,… Read more