Yesterday I visited the Challenge Day that SURFnet organizes on a yearly basis. On this day we challenge software vendors to show what they can offer for us. The Challenge Day was held at the Muntgebouw in Utrecht (very nice location! see the picture). Read more
Over dit webblog
Dit is een weblog voor kennisdeling door en voor medewerkers van het Centre of Expertise in Learning and Teaching (CELT, vroeger bekend als de Onderwijskundige Dienst). We noemen dit weblog Citadel, naar het gebouw op de campus van de Universiteit Twente waar we gevestigd zijn.
Lees meerNieuwsgierig geworden na deze cryptische titel? Collega Frank stuurde mij een referentie (pag. 94) uit het boek van John Biggs ‘Teaching for quality learning in university’ (Biggs & Tang, 2011). Blijkt er in een buitenlands boek toch zomaar verwezen te worden naar de vroegere Venster… Read more
eduBadge seminar SURF, 17 juni 2018 Waarom krijgen studenten van een opleiding allemaal hetzelfde diploma terwijl de verschillen tussen studenten met hetzelfde diploma enorm zijn. Dat er grote verschillen zijn weten docenten, weten werkgevers en dat weten de studenten zelf ook heel goed. Een diploma… Read more
Since a year or so I am interested in the subject of what is referred to as “Learning spaces”. I am right now involved in a project (initiated by 4TU CEE and Designlab) whereby we are experimenting with different setups of lecture rooms on our campus. We are trying to find out how students experience these setups. Those setups are quite low tech by the way, but still there is already lot's to learn from that. But I am also interested on the newest technology, as you might know. And I am always interested in what other universities are doing with this subject of Learning spaces.
On 13 June I experienced the new virtual classroom of the KU Leuven during a study visit. The study visit was organized by SURF. Around 20 people of us physically traveled to Belgium, and also around 20 people were virtual visitors, just like me. It was an interesting experience! Please read on if you’d like to know my experience and my thoughts. Read more
Cheps heeft in opdracht van NRO een verkenning uitgevoerd naar de kennisinfrastructuur in het Nederlandse hoger onderwijs op het gebied van onderwijsinnovaties. De onderliggende vraag: leren van elkaar en evidence-based innoveren kunnen alleen plaatsvinden als bestaande kennis wordt verspreid en gebruikt. Maar gebeurt dit ook? Om… Read more
Het boek Toetsrevolutie – Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs, van Dominique Sluijsmans & Mien Segers (red.) e.a. (2018. Uitgeverij: Phronese) is nu gratis beschikbaar. Het boek is een vervolg op het eerdere boek Toetsrevolutie – Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs en… Read more
In een eerdere blog kwam de volgende vraag al eens naar voren: hoeveel waarde moeten we hechten aan studentevaluaties? Met name wat betreft het punt: kunnen studenten goed inschatten of ze veel geleerd hebben van een docent en het geboden onderwijs? De conclusie op… Read more
Dit filmpje werd beschreven in een nieuwsbrief van TVOO (Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties). Het tijdschrift gaat over o.a. productiever en gezonder werken, beter samenwerken, management en allerlei thema’s die met het reilen en zeilen van een organisatie te maken hebben. In het filmpje beschrijft Leigh Thompson van… Read more
The annual symposium of the Dommel Valley Group took place at TU/e at April 17th. This year’s theme is “Myths and Truths about Learning”. This blog gives an impression of a keynote, a panel discussion and two workshops. Jo van Ham, the vice present of… Read more
Jan Nedermeijer heeft jaren terug het initiatief genomen om een website (Studiesuccesho.nl) op te zettten om onderzoek en ideeën te verzamelen over manieren om het studiesucces van studenten in het hoger onderewijs te bevorderen. Jan zelf leverde het merendeel van de korte maar krachtige items,… Read more